Aktualności
  • Co to jest TPMS?

    Wiecie co to jest TPMS i w co właściwie, zgodnie Zgodnie z Dyrektywą UE, od 1-go listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą zostać wyposażone?

  • Zabezpieczenia antykorozyjne

    z poradnika mechanika:

    Kupiłeś nowy samochód w salonie firmowym i myślisz, że jest dobrze zabezpieczony? Nic bardziej mylnego. Oryginalne zabezpieczenia podwozia narażone są na uszkodzenia mechaniczne wywołane żwirem i kamykami z naszych dróg, szczególnie w polskich realiach.

  • Nowe opony

    z poradnika wulkanizatora:

    jeśli założyłeś w swoim samochodzie nowe opony (zimowe lub letnie) pamiętaj, że przez pierwsze 50 km będą one posiadać gorsze właściwości podczas hamowania!







Partnerzy SEO:

Darmowy Katalog Stron SEO Wolomin.BIZ.PL




Porady



Kiedy wymienić opony na zimowe?

Często pierwszy śnieg jest dla wielu kierowców sygnałem do zmiany opon na zimowe. Aby zapobiec sytuacjom, kiedy nagła zmiana opon jest konieczna proponujemy zmieniać opony na zimowe wcześniej. Dzięki temu zwiększą Państwo poziom bezpieczeństwa i zapobiegną irytującym i nagłym sytuacjom.

Opierając się na naszym doświadczeniu i charakterystyce klimatu w Polsce proponujemy jako optymalny moment zmiany wybrać przełom października i listopadada, gdyż wtedy temperatury spadają poniżej 7 °C i należy wymienić opony na zimowe. Wtedy często, szczególnie nocami następują nagłe załamania pogody, które nie będą straszne dla Państwa dzięki zimowym oponom.




Ciśnienie powietrza w oponach a bezpieczeństwo.

Ciśnienie powietrza w oponie jest jednym z głównych czynników mających wpływ na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia w oponie jest kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.

Istnieje kilka ogólnych zasad, których stosowanie wydatnie przyczynia się do przedłużenia żywotności opon:

  • Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia zalecanego przez producenta opon i pojazdu. Powinno być one dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości pojazdu.

  • Sprawdzanie ciśnienia powietrza regularnie raz w tygodniu (szczególnie przed dłuższymi podróżami).

  • Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się a ciśnienie powietrza w oponie rośnie. I tak ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po podgrzaniu koła do 80 stopni Celsjusza rośnie do 266 kPa.

  • Przy montażu nowych opon u wulkanizatora wymieniać wentyle na nowe.


Na co ma wpływ ciśnienia w oponie?
  • Na amortyzację - komfort jazdy
  • Na kierowalność - bezpieczeństwo
  • Na przyczepność - droga hamowania
  • Na opory toczenia - zużycie paliwa
  • Na odporność opony na uszkodzenia - bezawaryjność
  • Na nagrzewanie się opony
  • Na przebiegi.

Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Optymalne ciśnienie powietrza w oponie zapewnia wymagany komfort jazdy przy najmniejszych oporach toczenia.

Ciśnienie powinno być sprawdzane regularnie co 14 dni na zimnych oponach. Należy pamiętać także o oponie zapasowej.

Niewłaściwe ciśnienie powoduje przedwczesne oraz / lub nierówne zużycie bieżnika.



Myjki wysokociśnieniowe mogą uszkodzić oponę.

Sprzęt myjący wykorzystujący wysokie ciśnienie stosowany w myjniach samochodowych może spowodować uszkodzenia opon, jeśli strumień wody znajdzie się zbyt blisko nich. Producent opon zalecają zachowanie bezpiecznej odległości, minimum 20 cm, pomiędzy dyszą spryskiwacza a oponami. W przeciwnym wypadku sprzęt wysokociśnieniowy może spowodować uszkodzenia ścianek bocznych opon.

Również stosowane w myjni detergenty mogą być niebezpieczne. Jeżeli dostaną się pomiędzy oponę i felgę wówczas ogumienie może przemieszczać się na feldze podczas hamowania lub przyspieszania.




Uszkodzenia opon i przedłużanie ich żywotności

Większość uszkodzeń jest spowodowanych przez niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach, z tego powodu zalecane jest sprawdzanie ciśnienia, raz na dwa tygodnie.

Na stopień zużycia opon wpływa styl jazdy. Ostrożne i zrównoważone prowadzenie samochodu jest korzystne zarówno dla opon jak i środowiska. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamowanie z zablokowanymi kołami znacznie skraca czas życia opon.

Jazda po bezdrożach, nierównych nawierzchniach, najeżdżanie na wysokie krawężniki także może prowadzić do powstania widocznych albo ukrytych uszkodzeń.

Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy mogą świadczyć o uszkodzeniu opony. W takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę oraz dokładnie sprawdzić stan opon, a w przypadku braku widocznych uszkodzeń, odwiedzić najbliższy zakład wulkanizacji.

Niedostosowanie prędkości jazdy do obciążenia może mieć taki sam efekt jak jazda pojazdu przy niskim ciśnieniu powietrza w kole.

W celu przedłużenia żywotności opon należy przekładać je z przodu na tył oraz vice versa co 10 000 km. Zmiana opon z letnich na zimowe jest doskonałą okazją do zmiany ich pozycji. Dodatkowo zalecane są również zmiany po przekątnej, tak aby odwrócić kierunek ich rotacji (nie można stosować tej reguły do opon kierunkowych). W takim przypadku zawsze należy sprawdzić wyważenie kół.




Oznaczenia na oponach - indeks prędkości i nośności

Każda opona, niezależnie od producenta, posiada oznaczenia charakteryzujące jej typ i przeznaczenie. Oznaczenia te są zunifikowane, W tym miejscu wyjaśniamy znaczenie i podajemy możliwe wartości dla indeksów dopuszczalnych prędkości i nośności opon. Indeksy te znajdują się najczęściej zaraz po oznaczeniach szerokości opony, wysokości profilu i średnicy obręczy.



Przykładowe oznaczenie z dopuszczalnym obciązeniem 615 kg na oponę,
przy maksymalnej prędkości 270 km/h.



Indeks nośności to współczynnik, który określa maksymalne dopuszczalne obciążenie dla jednej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla danej opony prędkości.
Przykład: indeks nośności 91. Gdy opona ma indeks nośności 91 oznacza to, że maksymalne obciążenie na jedną oponę nie możne przekroczyć 615 kg. Gdy pomnożymy tę wartość przez ilość opon w aucie uzyskamy wartość nieznacznie większą niż dopuszczalna masa całkowita naszego pojazdu z pełnym obciążeniem. Informację na ten temat możemy znależć w dowodzie rejestracyjnym w polu F1



Indeks prędkości opony stanowi część oznaczenia indeksowego i zapisany jest literą, wskazującą maksymalną prędkość wyrażoną w km/h, przy której opona może przenosić dopuszczalne obciążenie.




br>


Co to jest TPMS?

Zgodnie z Dyrektywą UE, od 1-go listopada 2014 r. wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą zostać wyposażone w system monitorujący ciśnienie w ogumieniu TPMS.

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) to system czujników ciśnienia, który na bieżąco monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Dzięki systemowi kierowca może odpowiednio wcześnie usunąć usterkę związaną ze spadkiem ciśnienia i doprowadzić ciśnienie w każdej z opon do właściwej wartości.